Het grote Efteling-data jaaroverzicht 2017

31-12-2017 14:28

Het jaar 2017 is voorbij. Tijd voor een datadump van het afgelopen jaar. Welke attractie had de langste gemiddelde wachttijd, en welke attracties stonden het vaakst stil vanwege een storing? Je leest het hier. De volledige lijsten vind je onder het artikel.

Wachttijden

Ja, je eerste gedachte klopt. Voor Symbolica stond je in 2017 het langst in de rij. Met een gemiddelde wachttijd van 47,5 minuut staat de nieuwe darkride met kop en schouders boven de rest. Op de tweede plaats staat de front row van Baron 1898 met 28,2 minuten. Als je niet van wachten houdt, maar wel van grote attracties, dan kan je het best in Fata Morgana (6,6 minuten), Villa Volta (6,3 minuten) of Carnaval Festival (6,8 minuten) gaan.

Storingen

De Bob staat zoals verwacht ver boven de andere attracties als het gaat om storingen dit jaar. In totaal was deze attractie 1012 uur gesloten door storingen. De attracties die volgen zijn de Python met 517 uur en Joris en de Draak met 279 uur. De eerste indoor attractie de we tegenkomen in de lijst is Pandadroom, met 117 uur storing. Symbolica komen we pas tegen op de 20e plaats, met slechts 10.5 uur storing.

Als we niet kijken naar de tijdsduur, maar het aantal storingen, dan krijgen we een vergelijkbaar lijstje; Bob (132), Joris en de Draak (129), De Vliegende Hollander (114), Oude Tuffer (94) en Python (82) staan hier bovenaan.

Onderhoud

Zoals elk jaar is de bovenkant van het lijstje met onderhoud hetzelfde. Pirana, De Vliegende Hollander en Kinderspoor staan hier bovenaan, omdat deze in de winter gesloten zijn. Daarnaast staat ook Raveleijn altijd hoog, door het jaarlijkse onderhoud. De Pagode (1447u), Vogelrok (456u) en Python (437u) zijn de eerste attracties die niet altijd bovenaan staan.

De meeste attracties hebben slechts een of twee keer onderhoud gehad dit jaar, met uitzondering van de Python (13 keer) en Joris en de Draak (3 keer).

Totale downtime

Tellen we alle storingen en onderhoud bij elkaar op, dan blijkt dat je dit jaar het kortst kon genieten van Pirana, De Vliegende Hollander en Pagode, gevolgd door Kinderspoor, Raveleijn en Bob.

EftelStats

Ook vinden we het natuurlijk leuk om onze interne data te monitoren. We hebben dit jaar ruim 30 miljoen datapunten verzameld over attracties, shows, horeca, winkels en meer! De website is afgelopen jaar bezocht door 1.1 miljoen unieke bezoekers. De drukste dag van het jaar was zaterdag 1 juli, door de opening van Symbolica. Het dataverkeer was op deze dag ongeveer 300x keer zoveel als een normale dag. Het best gelezen nieuwsbericht ging over het omzeilen van de Boarding Pass van de Python.

We wensen jullie allemaal een fantasievol 2018!

(Klik op de tabel om te vergroten)

Tabel gemiddelde wachttijden

Tabel storingen, onderhoud en downtime

Volg EftelStats

Huidige wachttijden

Attractie Wachttijd
De Vliegende Hollander50 min.
Baron 189850 min.
Piraña50 min.
Halve Maen45 min.
Joris en de Draak45 min.

Toon alle attracties >

Gesloten door storing

Er zijn momenteel geen attracties gesloten door storing.

Toon meer statistieken over storingen >

Gesloten voor onderhoud

Locatie Sinds
thijgendhert01-02-2018
Bob23-06-2018

Toon meer statistieken over onderhoud >

Showtijden

Er zijn vandaag geen shows meer in het park.

Bekijk de eerdere shows van vandaag >

Horeca reserveringen

Er zijn vandaag geen tijden meer te reserveren in het park.

Bekijk de eerdere reserveringen van vandaag >