Games algemeen

Het grote Efteling-data jaaroverzicht 2018

08-01-2019 15:01

Iets later dan dat je van ons gewend bent, maar hier is ‘ie dan toch; Het grote Efteling-data jaaroverzicht 2018! We hebben onze enorme database vannacht weer een paar minuten down gehaald om een bak berekeningen uit te voeren over 2018, zodat we nu weer precies weten waar je gemiddeld het langst moest wachten en waar je het langst geen ritje kon maken door een storing.

Gemiddelde wachttijden

De gemiddelde wachttijden van 2018 zien er compleet anders uit dan die van 2017. De nummer één blijft Symbolica, maar de gemiddelde wachttijd is gezakt van meer dan 47 minuten naar minder dan een half uur. Na Symbolica volgt de Bob (27.5 minuten), De Vliegende Hollander (23.6 minuten) en Joris en de Draak (21.2 minuten). Onderaan de lijst met wachttijden vind je Kinderspoor, Pandadroom en de Pagode, met allemaal iets meer dan 5 minuten wachttijd.

Onder dit bericht vind je de hele tabel met alle attracties waarvan we wachttijden hebben verzameld.

Heb je onze webshop al gezien?

Storingen

Qua storingen kon er dit jaar maar één de winnaar zijn natuurlijk. De Bob was bijna 17 dagen dicht vanwege de label ‘storing’. Echter, na verloop van tijd ging de Efteling dit ‘onderhoud’ of gewoon ‘gesloten’ noemen in hun data. Zo hebben we geen goed zicht op hoe lang het nou werkelijk was, maar als we onderhoud en storingen bij elkaar optellen, komen we al op bijna 220 dagen.

De Vliegende Hollander (16.2 dagen), Joris en de Draak (12.3 dagen) en Python (9.5 dagen) volgen de Bob op wat betreft storingen.

Onderhoud

Het is waarschijnlijk geen verrassing welke attracties het langst gesloten zijn vanwege onderhoud, want de Efteling kondigt dit altijd netjes aan op hun website, maar toch even een snel lijstje. ’t Hijgend Hert (272 dagen), Bob (202 dagen), Pirana (122 dagen) en Raveleijn (89 dagen) staan bovenaan deze lijst. Opvallend is dat het compleet vervangen van de Python pas op nummer 5 te vinden is, met 83 dagen totaal.

Totale downtime

Als we alle storingen en al het onderhoud bij elkaar optellen, kon je in 2018 het minst gebruik maken van ’t Hijgend Hert (272 dagen), Bob (219 dagen), Pirana (123 dagen), en Python (92 dagen).

We wensen jullie alsnog een mooi 2019. EftelStats zoals je deze nu kent zal helemaal verdwijnen, en vervangen worden door een subsite van ThemeParkRadar. Een voorproefje kan je al bekijken op beta.eftelstats.nl. We verwachten deze zomer helemaal om te zijn, maar uiteraard moet wel eerst alle functionaliteit overgezet zijn!